fredag 3 februari 2012

Ekologiskt


Närodlat, EKO, Fairtrade, KRAV, Svanenmärkt eller inte märkt alls?
Vad är bra och vad är mindre bra? För inget av det är väl dåligt...eller?
Men om man kan välja mellan olika alternativ, är det en rangordning på dem? Vilken är den? Är det allmän kännedom och bara jag som bor under en sten?


När jag var liten odlade mina föräldrar grönsakerna själva, och det vi inte odlade köpte vi ofta på torget då vi själva sålde varor där. Maten var närmare ursprungskällan än vad maten jag handlar idag är. Nu står jag istället inför valen mellan de olika etiketterna och önskar att livet vore lite enklare.

Åhh jag minns den oerhörda tillfredsställelsen av att "ploppa" bort brysselkål från stammen även 15 år senare, och till varje vår längtar jag efter en trädgård och det där som kallas livskvalitet.


Sedan jag träffade Olle har skåpen fyllts lite mer konsekvent med ekologiska varor. Mjölk och kaffe känns självklart att köpa ekologiskt, frukt och grönsaker lika så. Men allt det där andra då?

Jag har senaste året börjat slussar ut alla rengöringsmedel mot Grönsåpa och Yes och det funkar klockrent. Fyll en sprayflaska med vatten och några droppar såpa och du kommer sjukt långt. När det kommer till hushållskemikalier vill jag använda så skonsamma produkter som möjligt. Likaså i mitt arbeta i verkstaden håller jag mig gärna borta från syror och annat skräp för det känns så fel att arbeta med.
Mitt hår färgas med henna, och olivolja används som inpackning.

Men jag vill utmanas lite mer och finna fler alternativ till produkter jag använder. Mest peppad är jag på att finna ett "bättre" schampo och tvättmedel (tvättnötter kanske?). Ska kolla runt lite efter bra alternativ här i Göteborg, det är lyxigt med tillgången man har i en större stad.

För övrigt var Garants eko-kiwi sjukt värd att köpa. Den var mild i smaken och inte så där stickande syrlig som kiwi ofta kan vara, helt klart ny favorit i fruktskålen!



En inspirerande blogg på ämnet Eko är Lyckobacken





3 kommentarer:

  1. Åh, det där tycker jag är så himla svårt och jag tycket att det ständigt blir en balansgång från gång till gång!

    Ex. köper jag hellre lokalproducerad honung, än ekologisk honung från argentina. Och bananer är en av mina absoluta alltid krav och rättvisemärkta varor! Kaffet försöker jag lika så, minst Krav iaf. Men saker som ex. morötter, ja, vad är eg. bäst då? Ekologiska från spanien, eller svenska "vanliga"? Och socker? Hur dåligt/bra är det icke-ekologiska från svenska sockerbetor jmfrt m imporerat från ekologiska sockerrör?

    Ang. städning/hygien kan jag tipsa om ättika som städmedel! Underbart för ex. toastädning ffa om man har mkt kalk i vattnet! Och bikarbonat som bla funkar fint som deo!

    Kan tipsa om Alvehamn.se , de har massor av olika alternativa städ/tvätt/hygienlösningar! :)

    SvaraRadera
  2. Gå till Fram, de är ett kooperativ som bara har ekologiska varor! Ligger på Nordenskiöldsg 18, en tvärgata till Linnégatan. En annan är Ekostore som ligger mer centralt på Ekelundsgatan 4.

    Och ja, balansgången är svår. Jag har tänkt asmycket på det men försöker nuförtiden att inte tänka så mycket. Hur jag än väljer blir det nog bra, så länge det antingen är lokalproducerat, eko, krav eller rättvisemärkt...

    SvaraRadera
  3. Metamorphosis:
    Köper ditt resonemang och det är väl åt det hållet jag landat själv, men klockan 18 när magen kurrar är besluten inte alltid så lätta att fatta...
    ja det husmorstipset har jag hört förut, ska testa! Ska kolla sidan! :) Tack för tipsen!

    Clara: Har varit där faktiskt, jättemysig liten butik, ekostore har jag alltid lyckats tajma när den har stängt (typiskt!).
    Ja men så är det väl, små ansträngningar och det blir bättre i alla fall.


    Kan tipsa om hälsokostaffären som ligger vid hållplatsen vasaplatsen, Gröna boden tror det är en Lifebutik), de har i alla fall ett rätt stort utbud på både färskt bröd, grönsaker och självklart torrvaror som är eko och vegan.

    SvaraRadera