torsdag 14 juni 2012

Vanilj och tomatmarmelad


Min absoluta favoritmarmelad är denna. Jag och Olle var på Wood här i Göteborg och åt en förrätt som bestod av en stark hårdost och en fantastisk tomatmarmelad som serverades med ett hårt bröd. Marmeladen var så fantastiskt god att jag var tvungen att göra min egen, nom nom...


Tomat och vaniljmarmelad

500 g Tomater (jag använde baby plommontomater)
250 g Syltsocker
50 g Flytande honung
en nypa kardemumma
1 Vaniljstång 

Kryssa tomaterna med en kniv och lägg dom i kokande vatten tills kanten på kryssen krullar sig. Ta upp dom och häll kallt vatten över dom. Ta bort skalen. 

Hacka tomaterna grovt med en kniv, häll i honung, socker och tomater i en kastrull. Dela vaniljstången och ta ut fröna, lägg i kastrullen och låt koka med marmeladen. Låt puttra på medelhög värme tills en del av vätskan reducerats och marmeladen tjocknat lite. 

Ta upp vaniljstången och mixa med en stavmixer innan du häller upp i en snygg burk. Jag la i vaniljstången som dekor efter att jag hällt på marmeladen. 



Innan jag började med marmeladen satte jag ugnen på 100 grader och satte in glasburken i ca 20 minuter. Detta för att öka hållbarheten på marmeladen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar